Gråväder, kallt och blött....

                     
          


  Ha en fin dag mina vänner Kram på er // Hjördis


                               


Skärstorsdagen


"Sedan tog han ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade:
'Detta är min kropp som blir offrad för er. Gör detta till minne av mig.'
Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade:
'Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod,
som blir utgjutet för er.'" (Luk. 22:19-20)


På skärtorsdagen instiftade Jesus nattvardens sakrament

På skärtorsdagens kväll och natt drog sig Jesus tillbaka till
Getsemane trädgård för att be sin Fader om kraft. Judas
förrådde Jesus och avslöjade för hans fiender, det judiska
tempelprästerskapet, saddukeerna och de romerska soldaterna,
var Jesus fanns. De lät fängsla honom.

Skärtorsdagen är torsdagen före påsken i stilla veckan,
dagen före långfredagen. Ordet skära betyder att göra ren.
Namnet hänvisar till den bikt som sker på skärtorsdagen.
Enligt folktraditionen var det något ont som skulle jagas bort från gården.


På skärtorsdagens kväll inleds den tre dagar långa helgtiden
(den s.k. triduum), korsets och uppståndelsens påsk, som
sträcker sig till påskdagens kväll. Då mässan avslutats på
skärtorsdagens kväll kan man ta bort de liturgiska föremålen
från altaret och klä det i svart.

                          

                         


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0