Ur mitt fotoalbum...




Storasyster Annika tar hand om lillsyrran....på den tiden
bodde vi i Hansjö, Orsa.... vi är två och tre år gamla....



Från vår lyckliga barndom när vi bodde i Skattungbyn, Orsa
från vänster morbror Sune, mormor Maria, mamma Aina,
farmor Olga och morbror Lars-Uno samt Annika och jag....
så många fina minnen jag har från när vi var barn, inga
bekymmer på något vis, och vi hade världens snällaste
mormor och farmor som alltid fanns till hands för oss...
ja alla vuxna var så klart snälla mot oss och ville oss väl....



Gammelmormor Kristina som vi hälsade på en gån per
sommar/vinter. Vi åkte alltid taxi och jag kan än i dag minnas
hur det luktade disel och piprök i bilen, vilket jag alltid mådde
illa av vid dessa färder och jag gruvade mig för var gång vi skulle
åka...hos G-mormor var det ändå så mysigt, vi barn kröp upp
i hennes stora säng där låg vi och lyssnade på de vuxna som
sjöng och berättade minnen för varandra, alltmedan vedspisen
sprakade så gott....det jag också så tydligt minns är att G-mormor
alltid läste samma vers för oss innan vi skulle åka....och det var

"Psalm 23 ur Psaltaren"

HERREN är min herde, mig skall intet fattas.
Han låter mig vila på gröna ängar, han för mig
till vatten där jag finner ro. Han vederkvicker min
själ, han leder mig på rätta vägar för sitt namns
skull.
Om jag än vandrar i dödsskuggans dal,
fruktar jag intet ont, ty du är med mig.Din käpp
och stav de tröstar mig. Du dukar för mig ett bord
i mina ovänners åsyn.
Du smörjer mitt huvud med
olja och låter min bägare flöda över.Idel godhet
och nåd skall följa mig i alla mina livsdagar,
och
jag skall bo i HERRENS hus evinnerligen.





När vi sedan skulle åka så stod
Gammelmormorpå trappen och
vinkade så länge hon såg taxibilen......



Ha det nu så gott mina vänner, vi ska
åka till Älvdalen på måndag och hälsa
på de små barnen så ska jag också
åka upp till mamma en sväng....

    

     Kram på er // Hjördis


Kommentarer
Postat av: Thalina

Så fina bilder och så fina minnen.Roligt att läsa.Ha det gott kram Thalina

2009-03-23 @ 16:57:07
URL: http://thalina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0