December




Tittar in för att önska er en fin julvecka


Det strålar en stjärna förunderligt blid,
i öster på himlen hon står.
Hon lyst över världenes oro och strid
i nära två tusende år.
När dagen blir mörk och när snön faller vit,
då skrider hon närmre, då kommer hon hit
och då vet man, att snart är det jul.

Ty julen är härlig för stora och små,
är glädje och ljuvaste frid,
är klappar och julgran och ringdans också,
är lycka oändligen blid,
är ljus, alla ögon då stråla som bäst,
och stjärnorna tindra som mest
och där ljuset är, där är det jul.





En av de vackraste julsånger jag vet och som
jag själv sjungit många gånger på olika tillställningar
när jag bodde i Älvdalen, då ackompanjerad
av min morbror på dragspel...





Ja det finns många julsånger som påminner mig om
den stämmningsfulla jul som vi fick uppleva som barn
på 50-talet i min mammas hemgård, jag lyssnar alltid på andliga
sånger i p 1 på söndagmorgnarnaoch hörde en fin sång
som hette "Julens ljus" sjungen av SOS och den sången 
förde migverkligen tillbaka till min barndoms jular....





Här är en annan av mina favoriter, nämligen Nalle Puh....



Kram // Hjördis


Kommentarer
Postat av: Nanna

Jag har också märkt att ju äldre man blir, ju mer kommer man ihåg sina barndoms jular. Hos farmor och farfar, deras åtta barn, med makar och makor,och alla vi barn i olika storlekar. Det var så mycket folk att den som lämnade sin stol fick skylla sig själv! ;)..och det var Alltid gubbarna som skötte disken !! :)

God Jul, Och Kram ! :)

2010-12-21 @ 15:14:27
URL: http://honkytonkangel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0