Julafton för 50 år sedan

                                  


Julaftonsmorgon vaknade min syster och jag alltid till spraket från vedspisen samt från en massa goda dofter som spred sig i hela huset bl.a. doften av nykokt skinka och nybakade pepparkakor. Mamma och mormor hade som vanligt varit uppe i ottan och stökat för att få allt klart till kvällen när allt skulle avnjutas tillsammans med släktingar som kommit hem till jul.
 Min syster och jag låg kvar i våra varma sängar och fantiserade om vad Tomten skulle komma med , var det den fina dockan man sett skyltfönstret på julskyltnings-söndagen eller var det ett par nya skidor.......ja väntan var lång för ett litet barn.
 Frukosten på julafton bestod som vanligt av risgrynsgröt med socker och kanel samt nybakat rågbröd med nykokt skinka.
 På förmiddagen togs så granen in för att bli varm och när pappa kom hem (från Olsons Chark där han jobbade) kläddes granen med ljus, glitter kulor mm och naturligtvis med de fina figurerna i sockerkristyr där bokmärken av änglar var påklistrade. Vi fördrev så den långa dagen med att lyssna på olika radioprogram bl.a "Nicke lilltrolls" besök i Tomteskogen samt "farbror Svens" dans kring granen. Eftersom mina morbröder spelade och sjöng så spelades många fina julsånger under dagen vilket förhöjde den mystiska spänningen ännu mer.
 Så kom då äntligen kvällen och det var dags att bänka sig runt det fint dukade julbordet och avnjuta av alla läckerheter såsom skinka, sylta, sill och lutfisk mm, den traditionella måltidsdrycken var julmust som skummade så härligt när man slog upp det i glaset
 För mig och min syster gick det ganska fort att äta och jag kunde inte förstå varför vuxna alltid åt så mycket och så länge.........
 Till slut blev det ändå dags att gå en trappa upp och tända de levande ljusen i granen samt de fint sprakande tomteblossen, äta fikon & knäcka en massa goda nötter i väntan på Tomten.......
 För mig var det en gåta varför morbror Sune aldrig hade tid att invänta Tomten ( han hade alltid ett ärende att uträtta) nåja det glömdes strax bort när Tomten med lykta i hand stapplande dök upp bakom ladan ute på gården
 När det så knackade på dörren hoppade jag högt och i maggropen ilade det till av spänning när den gamla krokiga Tomten från Hyckieberget klev in genom dörren och med sin hesa röst frågade om det fanns några snälla barn. Inom mig kan jag än idag höra hur jag och min syster i korus fick fram ett ynkligt litet: jaaaaa....för övrigt var allt så tyst så man kunde höra en knappnål falla.
 Julklapparna delades ut och hand i hand gick min syster och jag på skälvande ben fram till Tomten för att tacka för alla paket och ge Tomten en kram.
 Tomten tackade för sig och sjöng med skrovlig röst: "Nu är glada julen slut slut slut, men till nästa år igen kommer jag tillbaks igen......" så försvann Tomten ut igen i den klara och kalla midvinternatten. Förunderligt nog så dök alltid morbror Sune upp igen strax efter det att Tomten gått, och morbror Sune var alltid lika förvånad varje gång och ställde alltid samma fråga: "Nämen har Tomten redan varit här........"

                              

           Önskar er alla en fortsatt bra kväll Kram // Hjördis

Kommentarer
Postat av: Marie-anne Thörnström

önskar dig en lugn och fridfull jul kram från Marie-anne mamma till Marcus 82-02 alltid älskad alltid saknad

Postat av: Marie-anne Thörnström

önskar dig en lugn och fridfull jul kram från Marie-anne mamma till marcus 82-02 alltid älskad alltid saknad


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0