Allhelgonatiden




Är för många av oss den tid då man minns
och hedrar minnet av de döda. Gravljus
tändsoch man pryder sina nahörigas gravar.
Natten mellan Alla helgons dag och Alla
själars dag är ljusens natt då tusentals
lågor lyser på kyrkogårdarna runt om
i vårt land, att tända ljus på en grav är en
symbolisk handling......

Jesus sade:
Mina får lyssnar till min röst,
och jag känner dem, och de
följer mig. Jag ger evigt liv
och de ska aldrig någonsin
gå under, och ingen ska rycka
dem ur min hand....


Själv ska jag var i kyrkans tjänst
under eftermiddagen, ska servera
varma drycker på kyrkogården och i kväll
är jag kyrkvärd vid ljuständningen.....

Kram på er // Hjördis

På stenen i vår minneslund står denna text

"Herre nu låter Du Dina tjänare gå hem i frid"





                 Har i dag tänt ljus för Rickard & Charlie som är i himmlen,
              och tänker på mina bloggvänner Gunilla & Lotta med familjer



 Ljuste närmast i ljusgloben är tänt för Rickard & Charlie

Ljuste får påminna mig om dig.
Det gör ont att minnas dig,
för jag sörjer och saknar dig så.
Det är gott att minnas dig,
för du har givit mitt liv dess färger.
Ljuste får påminna mig om att
du vilar i ljus och frid nu.
Ljuset förenar mitt nu,
vårt då, ditt och mitt,
och den framtid i ljus och frid,
som jag vill tro är människans.
Det gör ont att minna sdig.
Det är gott att minnas dig.
Vila i ljus och frid.

Texten hämtad från kyrkans dagbok

Kommentarer
Postat av: Inger

Fina ord denna dag..Önskar att du får en fridfull och bra dag..och hoppas att solen skiner på er där uppe..här i Sthlm är det underbart väder, klarblå himmel.. och sol. Ska själv åka och jobba,,men vi räknar med att gå till en minneslund och tända ljus..

Kramen till dig...

2008-11-01 @ 11:11:27
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Lotta

Tack snälla Hjördis! Om du visste hur det värmer att du tänt ljus för vår älskade Charlie! Massor, massor, massor av varma kramar till dig! Lotta

2008-11-01 @ 15:41:13
URL: http://blogg.passagen.se/lottaolsson/
Postat av: britten

å visst är det en underbar fin sak att få minnas sina kära somgått först...kram

2008-11-01 @ 17:16:05
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Tack snälla Hjördis för din omtanke och ditt tända ljus för Rickard!

Stor kram från Gunilla m. familj

2008-11-01 @ 17:30:40
URL: http://blogg.passagen.se/pgrrr/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0