Advent

När fjärde ljuset brinner,
   vi hämtar julegran
och alla barnen räknar
dan före dan före dopparedan



Kåseri om Advent/Julsånger i och under December

Sången och musiken har stor betydelse för mig och mitt välbefinnande -
så även under December månad då man kan sjunga alla de
gamla välkända sångerna. En adventspsalm som jag fäste mig
vid redan som barn är den fin "Gläd Dig Du Kristi brud" den sjöngs
alltid på morgonsamlingarna i skolan under de fyra adventsveckorna,
när jag hör den så kommer alltid det lilla barnet fram i mig likaså
när jag hör "Gå Sion Din konung att möta"
"Natten går tunga fjät är ett måste på Luciamorgonen så även
"Lusse Lelle elva nätter före jul....
"under dessa nätter tassar små tomtar fram och ställer sig prydligt
på sina platser hemma hos mig och min sambo.
"Se då trippar tomtar fram ur vråna" är en kär gammal sång
som även passar in här, den sjöng vi alltid som barn jag och
min syster Annika. "Ute faller snö i spiltan blacken står
och tuggar lugnt sitt hö när ljudet honom når"
Den vackra vita snön har åter pudrat vårat landskap och
jag hoppas verklogen att vi även i år får ha en vit jul.
Julveckan infinner sig och de sista förberedelserna ska göras,
 "mammas köttbullar" är ju ett måste på julbordet
och den hemmagjorda syltan....knäcken och skinkan ska kokas...
"Stilla natt Heliga natt" får mig att åter tänka på min barndom
och kvällen före julafton brukar jag alltid ställa mig på gården och
kika upp mot stjärnhimlen. I mitt huvud ringer
då den fina julsången "Nu tändas tusen juleljus på himlens mörka rund...."
för att sen inte tala om när man på julaftonskvällen kan spela
"O helga natt" med Jussi Björling för att sedan kliva upp i ottan
och gå på Julotta och få stämma in i den underbart fina psalmen
"Var hälsad sköna morgonstund"
Ja detta är några minnen & funderingar om våra kära gamla
Advent/Julsånger. Jag har ju genom min man Anselm sedan 
tio år tillbaka berikats ytterligare inom musiken svärd.....


   


Kram // Hjördis 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0